انواع توپ فوتبال

انواع توپ فوتبال

در ورزش فوتبال، توپ اصلی ترین و مهم ترین تجهیزات به شمار می رود. به جز دروازه بان ها که تمام رویایشان گرفتن توپ و دور کردن آن از سنگرشان است، ۲۰ بازیکن دیگر تلاش بر حرکت دادن توپ به سمت دروازه حریف دارند. با وارد شدن توپ فوتبال درون دروازه احساسات خشم و هیجان، غم و شادی به اوج می رسد. حدود دوهزار سال پیش چینی ها با توپی که از ۸ قطعه چرم به هم دوخته شده و درون آن با پر مرغ یا پشم پر شده بود، بازی تسوکوه که شبیه فوتبال امروزی بود، را انجام می دادند. جنگجویان رومی و یونانی در قرون وسطی با جمجه های حیوانات و یا انسان که پوست یا چرم روی آن کشیده شده بود فوتبال که اپیگرو گفته می شد، بازی می کردند.
با پیشرفت تکنولوژی و طرفداران بسیار زیاد این ورزش در عرصه جهانی توپ های فوتبال متنوعی با بهترین کیفیت و کارایی برای هر نوع مسابقه طراحی شده و از طرف فیفا دارای استانداردهای مشخصی است. تاییدیه FIFA شامل تست سلامت شکل و فرم کروی توپ، کیفیت جنس توپ، میزان فشار باد داخل توپ و مقاومت آن، نحوه عملکرد و کارایی توپ که پرواز بدون انحراف در هواست و نیز ضدآب بودن توپ فوتبال می باشد. توپ های حرفه ای فوتبال معمولا 32 پنلی هستند. پوسته خارجی توپ ها از PVC، پلی اورتان یا ترکیب آنها تولید می شوند و به کمک نخ مخصوص به صورت دستی یا به کمک ماشین های مکانیزه دوخته شده یا با چسب به هم وصل می شوند.
توپ های قدیمی که با چرم طبیعی کاور می شدند، در حین بازی به سرعت کثیف می شدند و آلودگی ها را به خود جذب می کردند و به همین علت در طی بازی وزن آنها سنگینتر می شد و بر کیفیت بازی فوتبالیست ها تاثیر می گذاشت. آستر تیوپ داخلی توپ های فوتبال برای داشتن مقاومت بالا در برابر شوت های محکم بازیکنان دارای چهار لایه پلی استر بادوام هستند. فشار توپ فوتبال اصل برای مسابقات رسمی فیفا باید بین 8.8 تا 16.2 PSI باشد. ( PSI واحد اندازه گیری فشار جریان هوا است). طرح و شکل و حتی جنس توپ های فوتبال آمریکایی کاملا متفاوت بوده و در دسته همان بازی مورد بررسی قرار می گیرند.
اولین بار در قرن ۱۹ توپ های فوتبال لاستیکی توسط چارلز گودیز به بازار معرفی شد. سپس طراحی مدرن توپ های ۳۲ پانلی توسط ایگیل نیلسون در سال ۱۹۶۲ ابداع شد. توپ های فوتبال با ساختار چند تکه یا به صورت تماما دستی و یا تمام اتوماتیک به هم متصل می شوند. ولی مدل های ۱۸ و ۲۹ تکه ای هم در بازار موجود می باشند. هرچه این پنل ها بهتر به هم پرس شده باشند، کروی بودن آن مسلم تر بوده و در نهایت گردش توپ در هوا بهتر است.
دو ارگان NFHS فدراسیون ملی نظارت بر فعالیت های ورزشی دبیرستانی و NCAA  انجمن ملی ورزش های دانشگاهی بعد از فیفا استانداردهایی را برای توپ فوتبال در نظر دارند و مورد بررسی قرار می دهند و خرید توپ اورجینال برای مسابقات فوتبال بر اساس این استانداردها انجام می گیرد.
۱.کیفیت توپ حرفه‌ای فیفا (FIFA QUALITY PRO): توپ‌هایی که در مسابقات رسمی استفاده می شوند باید سایز محیط بیرونی ۶۸.۵ الی ۶۹.۵ سانتی‌متر و وزنی بین ۴۲۰ تا ۴۴۵ گرم داشته باشند.
۲.کیفیت توپ مورد تایید فیفا (FIFA Quality): درست است که این توپ ها برای برگزاری مسابقات حرفه ای انتخاب نمی شوند, اما از نظر فیفا توپ استاندارد محسوب می شوند و برای ورزش فوتبال در سطح آماتور مناسب هستند.
انواع سایز توپ فوتبال استاندارد
توپ فوتبال حرفه ای سایز ۵ برای نوجوانان ۱۲ سال و بالاتر و بزرگسالان با محیط 70-68 سانتی متر و وزن 450-410 گرم
سایز ۴ برای نوجوانان 11-9 سال با محیط 66-63 سانتی متر و وزن 370-310 گرم
توپ فوتبال اصل سایز ۳ برای کودکان ۸-6 سال با محیط 61-58 سانتی متر و وزن 340-310 گرم

قیمت توپ فوتبال

قیمت توپ فوتبال موضوع مهمی است اما باید توجه داشته باشید، همان قدر که نوع برند تولید کننده توپ فوتبال بر روی قیمت توپ فوتبال تاثیرگذار است، لوگوی رسمی فیفا بر روی توپ هم بر قیمت توپ فوتبال اصل، موثر است. مثلا لوگوی رسمی «FIFA APPROVED» بر روی توپ فوتبال نشان دهنده دارابودن تاییدیه توسط فیفا، لوگوی رسمی «FIFA INSPECTED» بر روی توپ فوتبال نشان دهنده بررسی شده توسط فیفا و لوگوی «INTERNATIONAL MATCHBALL STANDARD» توپ استاندارد بازی های بین المللی فوتبال می باشد که با دستگاه های مخصوص و مکانیزه مورد بررسی و کنترل کیفیت قرار می گیرند و به همین ترتیب قیمت تمام شده این توپ ها متفاوت خواهد بود.
همچنین برای خرید توپ فوتبال اورجینال باید کیفیت مواد به کار رفته در تولید توپ فوتبال و اینکه دوخت شده یا چسبی باشند هم مورد بررسی قرار دهید چون مسلما همه این موارد بر هزینه توپ تاثیر گذار است. برندهای معتبر جهانی مانند آدیداس، پوما، نایکی، اسپالدینگ، ویلسون، دکاتلون، آمبرو، دی اچ اس و … توپ های مدرن و با کیفیتی در خط تولید دارند و برای نشاندن توپ های فوتبال اورجینال خود با تاییدیه رسمی فیفا در زمین های مسابقات جهانی رقابت می کنند. توپ اصل فوتبال که به صورت دستی کوک زنی می شوند و اتصالات آنها به هم دوخت می شوند، مسلما بسیار گرانبها و قیمتی هستند. ولی در تولید توپ های تمرینی بازیکنان از نوع قالب زده شده و چسبی استفاده می شود.

خرید توپ فوتبال اصل از توپ ایران

خرید توپ فوتبال نیاز به مهارت و رعایت نکاتی دارد. در فروشگاه اینترنتی ایران اسپورتر، توپ های استاندارد فوتبال از برندهای معتبر، متناسب با نیاز هر مشتری ارائه می شود. انواع توپ اصل فوتبال با قیمت مناسب و در سایزهای 4 و 5 استاندارد مسابقات کودکان و بزرگسالان و در عین حال باکیفیت در مجموعه محصولات ایران اسپورتر موجود می باشد. برای سفارش توپ فوتبال یا خرید توپ فوتبال ارزان ابتدا کیفیت محصول را در نظر داشته باشید، چرا که قیمت توپ متناسب با کیفیت اصل کالا خواهد بود. البته در فروشگاه ایران اسپورتر توپ فوتبال با قیمت ارزان ولی بادوام هم برای بازی کودکان و افراد مبتدی و جهت تمرینات ابتدایی قابل انتخاب می باشد.

رضا حیدر
ارسال دیدگاه